FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2020

Om jag blir av med mitt B-körkort, förlorar jag även AM/BE/C/CE behörigheterna?

Blev av med mitt körkort då jag körde mot rött med personbil. I och med att jag fortfarande hade prövotid kvar så måste jag göra ett nytt teoriprov samt uppkörning.

Jag hade AM/A1/A2/B/BE/C/CE

måste jag göra om teoriprov och uppkörning för varje behörighet igen eller räcker det med endast proven för B- behörigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett återkallat körkort innebär att föra det eller de motordrivna fordon som behörigheten genom körkortet avser. Ett återkallat B-körkort kan även påverka behörigheten att föra annat fordon än det fordon som förts vid tillfället för brottet men det varierar från fall till fall. (Se 5:4 körkortslagen). Detta bör framgå av beslutet eller domen. Jag rekommenderar dig att kontakta transportstyrelsen för att ta reda på vad som gäller för just dig.

Om körkortet blir indraget måste du göra om teoriprov och uppkörning för varje indraget körkort.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare