Om god man också är bröstarvinge?

Hej

Jag är God man till min mamma som har en långt gången demens. Hon äger en kolonistuga i mkt dåligt skick, som hon fått ärva efter min mormor och morfar. Den ska nu säljas då hon inte har förmåga att sköta den längre. Jag har fått den värderad av två oberoende mäklare. Den ena värderade den till 100.000 kr och den andra till 120.000 kr (stugan i sig tycker de kan rivas men värderingen gäller odlingsmöjligheterna) . Om min mamma hade varit frisk och velat göra sig av med stugan hade hon med största sannolikhet skänkt eller sålt den till en symbolisk summa till min äldsta son som är snickare. Förstår att han inte bara kan ta över stugan nu men vad är ett lämpligt pris att köpa den för? Är det 110.000 kr? Det kan ju hända att vi inte ens skulle kunna sälja den privat till det priset med tanke på stugans dåliga skick. Låt säga att vi bara får 80.000 kr, skulle sonen då få köpa det för samma pris? Känns ej aktuellt att låta mäklare sköta försäljningen med tanke på att de tar ca 25.000-30.000 för att sälja det.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är du och dina syskon som kommer att ärva från er mamma som utgångspunkt, så länge hon inte testamenterat annorlunda. Detta innebär att det är ert intresse som det ska tas hänsyn till.

En god man ska alltid handla i huvudmannens intresse. En utomstående god man ska inte sälja stugan till underpris eftersom detta hade minskat din mammas kvarlåtenskap till nackdel för er som ska ärva. Men i detta fall är du som bröstarvinge också god man. Jag hade gett dig rådet att ni syskon sätter er ner och diskuterar hur ni vill göra med stugan. Du anger själv att din mammas önskan sannolikt hade velat ge eller låta din bror köpa stugan för symbolisk summa. Förutom din intresset att din mammas ekonomi ska skötas så det finns täckning för hennes utgifter, kommer ert intresse som bröstarvingar därefter att egendomar inte avhänts till utomstående t.ex.. Ni kan välja om ni kommer överens att din bror får stugan och du får motsvarande summa i pengar eller så är det kanske det är någon annan ägodel som har känslomässigt värde för dig. Om han får stugan gratis eller för symbolisk summa så kommer det att ses som ett förskott på hans arv och stugans värde kommer att dras av från hans arvslott när din mamma sedan går bort, 6:1 ärvdabalken.

Ni behöver inte anlita en mäklare för försäljningen utan de som skulle kunna ifrågasätta vad du gör med din mammas kvarlåtenskap är endast arvingarna. Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare