Om giftemål eller upprättande av testamente är det bästa alternativet för att sambo ska få så mycket egendom som möjligt vid en arvsförening

Jag och min sambo vill i första hand att den som överlever den andra ska leva gott. Mina 2 barn och sambons 4 kommer i andra hand. Räcker det med ett testamente, eller fungerar det bättre om vi gifter oss?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Giftemål
Efter att en make dör ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom en bodelning. Detta framkommer av äktenskapsbalken 9:1 (här). Dina barn kommer därefter att få rätt till din kvarlåtenskap, d.v.s den andel som tillkom ditt dödsbo efter bodelningen samt din enskilda egendom. Din fru kommer att få rätt till den andel som tillkom henne efter bodelningen. Hade barnen varit era gemensamma hade situationen sett annorlunda ut.

Testamente
Genom upprättande av testamente kan din sambo få rätt till all din egendom - utom det värdet som utgör barnens laglott. Laglotten utgör hälften av barnets arvslott, dvs. det värde som hade tillkommit barnen efter en arvsfördelning enligt lag. Detta framkommer av ärvdabalken 7:1 (här). Låt säga att du har en kvarlåtenskap värd två miljoner kr. Vardera barns arvslott blir då en miljon kr. och deras laglott 500 000 kr. Resterande 1 000 000 går till din sambo.

För att din sambo ska få så mycket egendom som möjligt är det bästa alternativet, enligt min bedömning, att du upprättar ett testamente. Ett sådant kan du enkelt upprätta ett sådant via vår avtalstjänst här.

__________________________________________________________________________________________

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare