Om f.d. partner vägrar flytta sina saker

Hej,

Min väninna har varit i ett minst sagt dåligt förhålland med en man och de har nu en vårnadstvist om deras barn.

De brukade bo tillsammans. När han flyttade ut tog han med sig det mesta av sina grejer men det ligger fortfarande kvar några av hans saker i förrådet som tar väldigt mycket plats. Hon har bett honom att hämta dessa men han har ej gjort detta.

Min fråga är; kan man då slänga dem sakerna? Lägenheten inklusive förrådet står i hennes namn så jag tycker att hon borde ha rätten att slänga dem.

Hon är bara orolig att om hon slänger dem så kommer det kanske negativt påverka vårdnadstvisten för hennes del.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Filip

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din väninna har inte någon rätt att slänga hans tillhörigheter utan hans samtycke (då kan hon göra sig skyldig till olovligt förfogande, BrB 10 kap. 4 §). Om han vägrar gå med på att hämta sakerna och/eller det inte finns möjlighet att lämna dem hos honom så kan väninnan istället begära handräckning hos Kronofogdemyndigheten (KFM). Det som blir aktuellt i det här fallet är s.k. vanlig handräckning. Vid vanlig handräckning så prövar inte KFM ifall kravet är korrekt utan det blir upp till den svarande (väninnans ex) att isåfall bestrida kravet om denne skulle anse det vara fel. Handräckningen går till på så sätt att KFM skickar ett brev till mannen om kravet på att han ska hämta sakerna. Han kan då antingen välja att göra det som begärs (och väninnan får då dra tillbaka sin ansökan), bestrida kravet, eller inte hör av sig alls. Om kravet bestrids kan väninnan välja om hon vill ta saken vidare till domstol. Om mannen inte hör av sig alls så kommer KFM fatta beslut om hans skyldighet att följa kravet, därefter så kan KFM verkställa beslutet (flytta på sakerna åt honom) och en kostnad på 600 kr tillkommer (utöver ansökningsavgiften på 300 kr).

Vill du läsa mer om handräckning och hur du går tillväga för att begära det så kan du gå in på kronofogdemyndighetens hemsida. Där finns all information du behöver.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare