FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/04/2019

Om ena vårdnadshavaren avlider får den andra vårdnadshavaren ensam vårdnad automatiskt?

Vi har gemensam vårdnad men vi bor inte tillsammans. Barnet är just nu hos han. Min fråga är om han skulle dö kommer jag få pojken automatisk eller?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du skulle få ensam vårdnad över ert barn om pappan skulle avlida. Regler om vårdnad hittas i föräldrabalken.

I lagen står att om föräldrarna har gemensam vårdnad och en av dem dör, ska den andra föräldern ensam ha vårdnaden (6 kap 9 § föräldrabalken). Det innebär att om pappan skulle avlida så kommer du automatiskt att bli ensam vårdnadshavare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare