FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/11/2018

Om att dömas för fortkörning, som ägde rum i Danmark, i Sverige

Hej,

Jag har nyligen fått brev från svenska polisen med en bilaga från danska polisen där jag har fångats på bild av en fartkamera.

Överträdelsen begicks på motorväg med 110 km/h som fartgräns och jag körde i 123 km/h. Kan jag få några konsekvenser för det här i Sverige? Vad händer om jag inte svarar på den svenska polisens förfrågan? Eller om jag svarar att jag inte vet vem som framförde bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

När ett brott begås på en plats utomlands (gärningsorten) krävs det att Sverige också har kriminaliserat gärningen för att ansvar för brottet ska kunna utdömas i Sverige. Detta kallas för dubbelstraffbarhet och framgår av 2 kap. 2 § brottsbalken.

I Danmark är fortkörning straffbart, likaså i Sverige, varför ansvar för brottet kan utdömas för dig i Sverige.

Även lagen om straff för trafikbrott som begåtts utomlandsblir i ditt fall tillämplig. Enligt 3 § punkten 3döms penningböter (25 kap. 3 brottsbalken) ut för överträdelse av föreskrift angående fordonets hastighet i Danmark, vilket är anledningen till att du fick detta brev från svenska/danska polisen.

Jag tolkar det som att du har fått ett brev om strafföreläggande där du kan välja att godkänna brottet (erkänna och betala hela beloppet) eller bestrida föreläggandet. Om du inte svarar alls kan åklagaren väcka åtal mot dig i tingsrätten.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den misstänkta personen. Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet.

Om polisens utredning kommit fram till att det var du som körde, men du vet att det inte var du behöver du bestrida, och kunna uppvisa bevis för att det inte var du. Detta gör du genom att du snarast skriver och berättar varför. Skriv helst på baksidan av det brev som följde med föreläggandet. Skicka ditt svar i ett vanligt brev till den åklagarkammare som föreläggandet kom ifrån. Adressen står på föreläggandet.

När åklagaren fått ditt svar eller om du inte svarar på strafföreläggandet, beslutar åklagaren i de flesta fall om att väcka åtal mot dig i tingsrätten. Tingsrätten kallar sedan dig och åklagaren till en förhandling. Efter förhandlingen bestämmer tingsrätten om du skall dömas för brotten och vilket straff du i så fall får.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare