Om arvskifte och testamente

I ett testamente står det så här… När vi båda är döda ska våra barn 1 och 2 erhålla 250 000:- var. Detta i kompensation för att vårt barn 3 tidigare fått fastigheterna A, B och C i gåva av oss. Resterande del av kvarlåtenskapen ska fördelas mellan våra bröstarvingar enligt lag.

I gåvobrevet för fastighet A, B och C står det att gåvan skall inte avräknas som förskott på arv.

Fråga: Om tillgångarna i dödsboet kommer vara precis 500 000:- kommer ju barn 3 inte få någonting. Kan då barn 3 kräva sin laglott på 83 333:- ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Enligt gåvobrevet till barn 3 anges det att fastigheterna inte ska räknas som förskott på arv. Om det inte hade framgått där så hade barn 3 behövt räkna av detta från hans eller hennes laglott (se https://lagen.nu/1958:637#K7P2S1). Detta innebär precis det du frågar, nämligen att om den summa som blir kvar till arvskiftet är 500 000 kr kan barn 3 kräva ut sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (se https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1). Laglotten blir alltså mycket riktigt den summa som du anger. Hoppas att det var svar på din fråga!

Sara WelinRådgivare