FrågaÖVRIGTÖvrigt25/06/2022

Olovligt bollspel på parkeringsplats

Hej Lawline, jag och mina vänner spelar landhockey på en parkeringsplats som är privatägd (stor parkering utan för ett gym). Vi har blivit tillsagda att gå därifrån trots att vi kör i ett hörne och inte stör någon. Har de rätt att köra bort oss? Vad innebär det om det är bollspelförbjudet? Vad kan bli konsekvenserna om man bryter mot detta förbud?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar vad du kan få för konsekvenser om du inte lyder ägaren av en privatägd parkering som säger till dig att du inte får vara där.

Den bestämmelse som närmast kommer till hand är brottet olaga intrång som regleras i 4 kap 6 § 2 st brottsbalken och som bland annat innebär att det är brottsligt att obehörigen kvarstanna på vissa platser. Om ägaren avvisar dig från parkeringen och du väljer att kvarstanna så är det dock inte ett olaga intrång om allmänheten har tillträde till parkeringen. Detta framgår i NJA 1995 s 84. Är parkeringen inhägnad och låst så kan bedömningen bli en annan.

Även om det inte är ett olaga intrång så kan det vara så att det finns särskilda lokala föreskrifter rörande denna parkering som inte jag kan bedöma.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare