FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/11/2015

Olovlig körning - påföljd

hejsan ! jag blev stoppad av polisen i mars och de sa att det var olovlig körning och du får välja att vill du ha böter eller rättegång ,jag valde rättegång sedan jag tog körkort i oktober och ingen brev från polisen kom om rättegång . nu min fråga är att kommer det någon brev från polisen om rättegång och isåfall om det kommer ,kommer jag blev av med körkort eller vilka påföljden kan jag få?

Lawline svarar

Tack för att du vänt dig till Lawline med din frågeställning

Som jag uppfattar din frågeställning har du i oktober förra året tagit körkort och sedan nu i år, i mars närmare bestämt, blivit stoppad av polisen med förevändningen om olovlig körning? Enligt trafikbrottslagen kan ett sådant brott leda till böter som de nämnt se https://lagen.nu/1951:649#P3S1 dock återstår frågan om det rört sig om olovlig körning då du nämner att du fått ditt körkort i oktober året innan. Då din frågeställning inte innehåller särskilt mycket mer info kan det vara svårt att fullt förstå hela situationen. Frågor som kan behöva besvaras är: Bad de dig visa ditt körkort? Kunde du bevisa att du hade körkort? Vad motiverade brottsmisstanke om olovlig körning etc?

Hur länge kan du då behöva vänta på att polisen ska vidta eventuella åtgärder, rättegången som du då valde som alternativ? Olovlig körning ger endast böter på straffskalan och därmed är preskriptionstiden endast 2 år för detta brott (till skillnad för ett grövre brott som hade kunnat ge 5 års preskriptionstid) sehttps://lagen.nu/1962:700#K35P1S1 Det betyder att polisen har upp till 2 år att vidta åtgärder räknat från den dag då brottet begicks.

Jag hoppas att det här har besvarat de frågor du har.

Yvette LindRådgivare