FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2021

Olovlig körning och tillåtelse av olovlig körning

Om jag som 15 åring kör en personbil i trafiken med en vuxen som har ett körkort. Vad får man som konsekvens för 15-åringen och den med körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att köra en personbil krävs att du har körkortstillstånd och har fyllt 18 år (3 kap. 1 § körkortslagen). Om du som 15-åring kör en personbil gör du dig skyldig till olovlig körning (3 § första stycket, lag om straff för vissa trafikbrott). Den som har körkort och under färd låter någon utan körkort köra bilen kan göra sig skyldig till tillåtelse av olovlig körning (3 § tredje stycket, lag om straff för vissa trafikbrott). Påföljden för olovlig körning är böter om brottet inte är grovt. Brottet kan anses som grovt om det sker vid upprepade tillfällen.

Transportstyrelsen är den myndighet som utfärdar körkortstillstånd. Innan Transportstyrelsen kan bevilja ett sådant tillstånd kontrollerar Transportstyrelsen om du uppfyller vissa medicinska krav samt din personliga lämplighet. Om du exv. förekommer i belastningsregistret kan detta ha en inverkan på bedömningen av din lämplighet som bilförare (3 kap. 7 § andra stycket, körkortsförordningen). Om Transportstyrelsen begär in uppgifter från en annan, vanligtvis rättsvårdande myndighet, kan också dessa uppgifter inverka på bedömningen av din lämplighet som bilförare (3 kap. 8 § körkortsförordningen).

Om du som 15-årig gör dig skyldig till olovlig körning

Att som 15-åring göra sig skyldig till ett enstaka fall av olovlig körning betyder inte att du inte kan beviljas körkortstillstånd när du fyllt 18 år även om du blir skyldig att betala böter. Om du nekas körkortstillstånd gäller en spärrtid på en månad till tre år innan ett körkortstillstånd kan utfärdas (3 kap. 9 § körkortslagen).

Om en körkortsinnehavare gör sig skyldig till tillåtelse av olovlig körning

En körkortsinnehavare som gör sig skyldig till tillåtelse av olovlig körning kan få sitt körkort återkallat (5 kap. 3 § p. 6 körkortslagen). Efter att ett körkort blivit återkallat gäller sedan en spärrtid (5 kap. 6 § körkortslagen). Under denna tid kan körkortsinnehavaren inte köra bil. Spärrtiden gäller en månad upp till tre år.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Peter PargellRådgivare