FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/01/2018

Olovlig körning med trimmad klass 2 moped

jag blev tagen för 6 månader sen med att köra en moped klass 2 som inte var min moped och jag visste inte om att den var trimmad ska på rättegång om en månad vad kan jag få för straff

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Den som kör en trimmad moped kan åka dit för olovlig körning eftersom förarbeviset eller körkortet för mopeden endast gäller en viss typ av fordon med en viss tillåten maxhastighet.
I ditt fall riskerar du därmed att fällas för olovlig körning utifrån de omständigheter du beskriver och böter kommer bestämmas beroende på om du har en inkomst eller inte, samt utifrån hur stor den är. För en ungdom utan inkomst kan jag tänka att böterna hamnar runt 1000 kr.

Varje gång man blir dömd för olovlig körning efter att ha kört trimmad moped får man antingen återkallat körkortstillstånd i minst fyra månader, eller spärrtid för att få körkortstillstånd, i minst sex månader. (körkortsL 3 kap 9 §)

Vidare är det viktigt att påpeka gällande olovlig körning att även den personen som lånade ut sitt olovliga fordon kan dömas till ansvar. Liksom föräldrar som medvetet låter sina barn köra olovliga fordon. I värre fall kan man som förälder få sitt egna körkort indraget.

Jag hoppas det löser sig för dig och att du fått svar på din fråga, annars får du återkomma igen, om du undrar något mer gällande detta.

Med vänlig hälsning

Jennie NilssonRådgivare