FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/01/2022

Olovlig körning

Jag körde bil utan att får körkort. Jag fått körning med handledare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är lite svårt att tolka vad din fråga är. Min uppfattning är att du kört bil utan att haft ett körkort och att du nu undrar kring om det är ett brott. Om det är så att du menat något annat med din fråga, vänligen återkom så ska jag försöka besvara den på nytt.

Är det ett brott att köra bil utan att vara berättigad till det?

Ja, det är ett brott att framföra ett körkortspliktigt fordon om man inte har ett körkort beviljat för just denna fordonsklass. Detta framgår av (3 § lag om straff för vissa trafikbrott)

Den vanligaste påföljden för olovlig körning är dagsböter, som bestäms dels av brottets allvarlighet och den tilltalades ekonomi. Men detta beror i slutändan på de specifika omständigheterna i det enskilda fallet och hur domstolen gör sin straffvärdebedömning och bevisvärdering.

Avslutningsvis kan skrivas att det inte är tillåtet att köra bil själv, dvs utan handledare, när man inte har körkort. Då kan man göra sig skyldig till brottet olovlig körning.

Om jag missförstått din fråga, som ovan nämnt, vänligen återkom så försöker jag besvara den på nytt.

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare