FrågaÖVRIGTPUL/GDPR23/07/2019

Olagligt att ta kort på barnens sommaravslutning?

Jag var på mitt barns förskoleavslutning som hölls i en kyrka. Då berättas att vi inte för ta kort. Kan detta verkligen stämma vilken lag är det som appliceras på mig som privatperson?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det är delade meningar om det där, men det är faktiskt inget ''förbud'' som uttrycks i någon lag. Enligt lag räknas en kyrka som en allmän plats. På en allmän plats får man filma och fotografera, sålänge det inte kränker personen i fråga.

Det hade varit en annan sak om skolavslutningen varit på skolan, eftersom en skola inte räknas som allmän plats.

Anledningen till att skolan uppmanar till att inte ta kort handlar främst om att andra barn kan hamna i bilden/filmen utan att medgivande uttryckts. Men en kyrka är en allmän plats och därför får det fotograferas/filmas där. Det uttrycks inte heller i GDPR om att man inte får fotografera andras barn och inte heller om att publicera dessa, så länge de inte är kränkande.

Sammanfattningsvis finns det ingen lag som säger att man inte får fotografera/filma på sitt barns sommaravslutning i kyrkan. Så du kan gott och väl svara lärarna om att det inte är olagligt.

Hoppas du får en fin dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare