FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/02/2021

Olagligt att skjutsa en berusad person på moped/mopedbil?

Om jag skjutsar min berusade kompis på en moped blir det olagligt eller hur?

Men är det fortfarande olagligt om jag skjutsar min berusade kompis i en MopedBIL. Gäller samma lag eller är det okej då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen

Vad gäller rattfylleri så är det enbart föraren av ett motordrivet fordon som kan dömas, 4 § lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL). Däremot så är det möjligt för både en passagerare och föraren att begå brottet vårdslöshet i trafik, 1 § 1 stycket TBL. Det innebär i praktiken att om den personen som du skjutsar (oavsett om det är en moped eller en mopedbil) är så berusad så att det utgör en fara under färden, kan både du och passageraren fällas för ansvar om ni i väsentlig mån brustit i "omsorgen och varsamheten" som varje vägtrafikant förutsätts vidta i trafiken. Ett krav för ansvar är vidare att det är frågan om ett medvetet risktagande, dvs. det är inte möjligt att fällas för brottet om du inte visste om att kompisens berusning skulle utgöra en sådan fara. Att både du och passageraren kan göra sig skyldig till brottet har att göra med att definitionen "vägtrafikant" omfattar även "annan som uppehåller sig på en väg", 2 § förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner.

Slutsats

Slutsatsen blir alltså att det är möjligt att fällas för brottet vårdslöshet i trafik under vissa omständigheter, men det behöver inte per automatik utgöra ett brott att skjutsa en berusad kompis. Avslutningsvis så omfattas både moped och moped-bil av samma bestämmelser.

Hoppas du fått svar på din fråga, MVH

Victoria StrömRådgivare