FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/01/2023

Olagligt att köpa alkohol av langare?

Hej, Blev inkallad för att vittna då jag som ungdom köpt alkohol av en langare. Ska vara med på förhör snart där jag ska berätta om mina kännedom om aktuell alkohol samt mina iakttagelser i samband med att jag köpt alkohol. Jag vittnade för snart 4a år sedan på polisstationen och sa då att jag tror att jag köpt alkohol. Dock har det bara varit vid någon enstaka tillfälle då jag oftast köpte av min äldre syster vilket jag också så. Så till frågan, kan jag bli straffad för något?Har jag gjort något brott? Senast jag köpte var drygt 5 år sedan, är det preskriberat nu? Måste ett nytt åtal mot mig väckas för att jag ska kunna bli bestraffad? Är livrädd för att få en prick i registret. Jag minns inte så mycket av vad jag köpt då det är flera år sedan. Kan jag säga det under rättegången? Känns konstigt att bara langaren ska kunna bli straffad och inte jag, men det var så det lät på polisen under förhöret iallafall. Kan jag bli straffad för olovlig befattning med smuggelgods? Isåfall vad ska jag säga för att undivka detta? Kan jag då bli bestraffad direkt för olovlig befattning med smuggelgods? Om jag erkänner eller kommer ett nytt åtal väckas mot mig isåfall? Observera att detta var minst 4a år sedan. Spelar det någon roll om jag var 17, 18 eller 19 angående brottet med smuggelgods?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är olagligt att köpa alkohol av langare.

I alkohollagen finns de straff man kan få i samband med alkohol samlade i 11 kap (11 kap alkohollag). Det är då förbjudet att sälja alkohol enligt 3 § (11 kap. 3 § alkohollag). Det finns inget brott i denna lag för att köpa alkohol, även om man är minderårig.

Enligt lag om straff för smuggling är det endast narkotika, vapen, explosiva varor och föremål som måste anmälas som bestraffas (3-11 §§ lag om straff för smuggling). För att olovlig befattning med smuggelgods ska bli aktuellt krävs att godset betraktas som smuggelgods (12 § lag om straff för smuggling).

Hur detta tillämpas i ditt fall

Precis som du har uppfattat polisen har du alltså inte begått något brott. Vare sig ålder eller om alkoholen varit intagen från annat land kan inte du göras skyldig för detta. Preskription kan inte heller bli gällande då du inte begått något brott till att börja med. Du frågade vad du kan säga under rättegången. Under rättegången kommer du få lägga vittnesed. Under denna kan du få brottet mened om du inte talar sanning. Försök därför inte avgöra vad du kan och inte kan säga utan säg istället sanningen exakt som du tolkat den för att inte riskera att begå brottet mened.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare