FrågaÖVRIGTÖvrigt25/05/2022

Olagligt att fly landet vid krig?

Hej! Om Ryssland skulle invadera Sverige skulle det bli olagligt att fly ifrån landet som en vanlig svensk medborgare så som det är för ukrainska män?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt är det inte olagligt att fly landet vid en invasion. Däremot så är alla svenska medborgare mellan 16 och 70 år totalförsvarspliktiga (Lag om totalförsvarsplikt 1:2). Som totalförsvarspliktig kan man åläggas att utföra visst arbete, t.ex delta i militär eller annan tjänst (Lag om totalförsvarsplikt 1:3). Om man kallas till sådan tjänst är man skyldig att delta och det skulle då bli olagligt att fly landet.

Jag hoppas detta svarar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare