FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/08/2019

Okej att be barn att betala hemma trots underhållsskyldighet?

Hej

Undrar om föräldrar kan kräva att ett 18 åring som studerar på gymnasiet ska betala hemma, av sitt studiebidrag. Föräldrarna lever tillsammans och har god ekonomi.

18-åringen har som en konsekvens av detta börjat jobba på helgerna, vilket kan påverka studierna. Pressen på att behöva arbeta istället för att plugga.

Enligt lag har föräldrarna försörjningsplikt t o m avslutad studier upp till barnet är 21 år. Finns det något skydd i lagen för 18-åringen? Så han slipper betala hemma?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Relevanta regler finns i föräldrabalken.

Precis som du skriver har föräldrar underhållsskyldighet mot sina barn fram till dess att barnet fyllt 18 år eller gått ut gymnasiet (dock längst till att barnet fyller 21 år) (7 kap. 1 § FB). Underhållsskyldigheten innebär att barnets mat, boende och kläder ska betalas av föräldrarna, alltså de mest grundläggande behoven. Hänsyn ska tas till barnets egen inkomst och tillgångar samt sociala förmåner som bidrag (7 kap. 1 § FB).

Jag förstår din fråga som att 18-åringen måste betala en del av sitt studiebidrag varje månad till föräldrarna och att 18-åringen jobbar för att få fickpengar till sig själv. Min tolkning är att det inte är tillåtet att be om hyra från ett barn som man är underhållsskyldigt mot, eftersom föräldrarna ska stå för de saker som en hyra motsvarar (boende, mat). Ett förslag skulle kunna vara att föräldrarna istället bad tonåringen hjälpa till med hushållssysslor mer, istället för att betala.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare