FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2021

Ogiltigförklaras teoriprov vid körkortsingripande?

Jag vart stoppad för fortkörning 155 på 80 väg. Blev av med kortet 5månader. Men nu till själva frågan

Jag hade en stund innan grejat D teori provet kommer denna försvinna eller finns detta godkända resultat kvar när jag får tebax kortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Såsom jag förstår dig har du blivit föremål för ett körkortsingripande enligt Körkortslagen 5 kap. 3 § punkt 4. Ett körkort kan dras in i lägst en månad och högst två år enligt 3 kap. 9 §, samma lag. Någon sanktion som ogiltigförklarar ett tidigare godkänt teoriprov finns inte i lagen, men beakta likväl att teoriprovet endast är giltigt ett år. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare