FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2019

Ofullständig P-bot

Hej! Jag har fått en p-bot, där det står "avgift ej erlagd". Då jag använder en sms-faktura-app kan jag inte göra det. På samma tid, saknas mycket information på p-boten, då texten börjar cirka 1-2 cm innan på papperet, vilket gör att jag inte kan kolla kontrolltidsrum och saknar information om OCR nummer för att betala boten. Hur är mina chanser här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst så skulle jag råda dig att höra av dig till parkeringsbolaget som har utfärdat din bot. Jag antar och hoppas att det i alla fall framgår av boten vilket parkeringsbolag det är som har utfärdat boten. Sedan bör du berätta för dem vad det är för bot som du har fått och att den är ofullständig, eftersom den skrivits ut fel.

Du kan också försöka överklaga boten i enlighet med botens instruktioner, om de nu finns på boten. Finns det inte några instruktioner, så finns dem säkerligen uppe på parkeringsbolagets hemsida. Jag förstår dock att det kanske inte går att överklaga boten, då en överklagan oftast kräver ett OCR nummer. Men du kan prova skicka in en överklagan utan numret om det går, för att sedan se vad de svarar.

Jag skulle säga att det finns en liten chans att du slipper betala boten då den är ofullständig. I din överklagan skulle jag råda dig att verkligen markera att p-boten är ofullständig. Skicka gärna med en bild på din p-bot till parkeringsbolaget som bevis.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare