FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/08/2022

Ofullständig fråga - Straffrätt

ostraffad förutom fortkörning som ledde till böter samt indraget körkort 3 månader . Nu efter en halloweenfest togs jag till provtagning. 2 poliser innan på en toalett på ett sjukhus. Hotade mig att erkänna , att det skulle kosta enorma summor i rättegång . Fick inte se provsvaret. Samt efter de gått iväg med uriner försöker de hålla förhör på sjukhustoaletten. Nekar till alt . Samt efter provsvaret som de konstaterats har de plötsligt hittat en tablett i bilen som jag vara passagerare i. Som automatiskt skulle bli mitt pga provsvar. nekar hela tiden, Vart pressad att erkänna 10 gånger. När rättsmedicin konstaterat att de ämnen som fanns i urinen . Ej hade med mina medeciner att göra . Nekar även vid polisförhör på telefon 3-4 månader senare. Och hävdar att om jag fått något i mig så har de skett utan min vetskap på maskeradfesten då , Det var branschfest och billiga shots som alla bjöd varandra på frikostigt. Sagt att provsvaren inte förnekas men att jag ej har uppsåt . Men av oaktsamhet och så kanske man har gjort sig skyldig till något brott. Men vill få det ur världen , polisen är förstående och säger alla brukar erkänna efter provsvaren kommit. Säger återigen att jag erkänner inte utan accepterar rättsmedicinska utredningen . Men att jag ej begått detta med uppsåt. Sedan lämnas jag i minusgrader utan telefonbatteri i 10 - utan att veta vart jag skall gå?. Däckar i snön med risk för mitt liv. Åklagaren bestämmer då ett strafföreläggande på 10.000. kr för uppsåt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr har jag svårt att utläsa av din fråga exakt vad det är du önskar få hjälp med. För att kunna ge dig ett utförligt svar eller annorledes hjälpa dig skulle det behövas lite mer information om din situation (till exempel, mer exakt, vad det är du faktiskt vill ha hjälp med? Vill du att vi utreder rättsläget, det vill säga förklarar vad som gäller vid polisingripanden, till exempel vad polisen är berättigade till och när (se, exempelvis, 28 kap. 11-12 §§ rättegångsbalken), samt vad som gäller vid förhör (se, bland annat, 23 kap. rättegångsbalken)? Eller vill du veta vad ett strafföreläggande innebär? Eller vill du ha råd med hur du ska gå vidare i ditt ärende, till exempel om du bör godkänna strafföreläggandet eller inte?). Vänligen försök att ställa din fråga på nytt så att vi, snarast möjligt, kan återkomma med ett svar. I den mån din fråga inte kan ställas på ett kortfattat sätt, och du har möjlighet till det, så kan du även boka en tid med vår juristbyrå eller kontakta oss via telefon (se kontaktuppgifter nedan).

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Jag beklagar olägenheten men tveka inte att höra av er igen så att vi kan hjälpa er med ert ärende.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare