Nyttjanderätt för efterlevande make

Hej!

Min mamma ska gifta sig med sin sambo. Hon är sjuk i en obotlig sjukdom och kommer gå bort inom 1 år. Idag står hon som ägare på huset. Vad händer med hennes tillgångar och med huset när hon dör och är gift? Enligt henne står det i testamentet att huset ska tillfalla oss, betyder det att hennes make måste flytta när hon dör eller har han rätt att bo kvar i huset efter hennes död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag har förstått det som att du främst undrar hur det blir med den efterlevande maken (din mors framtida make) när din mamma går bort. Jag kommer utgå från att din mamma har upprättat ett testamente där hon har valt att lämna huset till dig.

Utgångspunkten är då helt enkelt att huset (äganderätten) tillfaller dig. Detta innebär således att det är du som bestämmer över vem som får nyttja huset, och han får alltså inte bo kvar där såvida du inte tillåter det.

Däremot så har hon en möjlighet att testamentera på så sätt att han fortsättningsvis får nyttja fastigheten för viss tid (exempelvis tills han avlider). Detta skulle inte påverka din äganderätt till fastigheten, men det skulle innebära att han har rätt att få nyttja huset fortsättningsvis.

Jag önskar både dig och din mamma väl och hoppas att du fick svar på din fråga

MVH

Victoria AnderssonRådgivare