FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/05/2021

Normalstraff för drograttfylleri

hej jag blev stannad med en kompis i bilen och blev pissad av snuten o jag erkände att jag hade rökt cannabis vad tror du jag kommer att få för straff?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du kört bil under påverkan av cannabis, dvs. med THC i kroppen, kan du dels dömas för ringa narkotikabrott (2 § narkotikastrafflagen) och dels för drograttfylleri (4 § andra stycket lagen om straff för vissa trafikbrott). Straffet för brotten varierar mellan dagsböter och fängelse i högst sex månader. Om du inte gjort dig skyldig till liknande brott tidigare är det normala straffet 50 dagsböter (Strafföreläggande i bötesmål, Åklagarmyndigheten). Utöver detta kan även ditt körkort återkallas (5 kap. 3 § punkt 1b körkortslagen).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Aglaia PavlovaRådgivare