FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/09/2020

Narkotikaklassat läkemedel på recept, vad händer med körkort och rattfylleri?

Hej. Blev stannad i söndags av polis påväg hem ifrån McDonalds. Hade inte ätit på nästan en hel dag och blir då skakis och orolig när jag inte ätit. Polisen misstänker mig för drograttfylleri och beslagtar mina nycklar och körkort. Dom frågar om jag äter några mediciner och jag äter tram pga av brutna revben. Hade dagen innan överdoserat mer än vad läkaren rekommenderade. Fick pissa vilket lämnade positivt på tram och lämnade blod. Vad är mina chanser att körkortet ryker på detta? Har recept på medicinen dock hade jag glömt detta hemma vid tillfället. Är nu misstänkt för drograttfylleri och ringa narkotikabrott.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har kört bil dagen efter du tagit medicin som du har på läkemedel, och du nu undrar om ditt körkort kommer bli återkallat och vad som händer med dina misstankar om drograttfylla och ringa narkotikabrott.

Rattfylleri och ringa narkotikabrott

Den som kör bil efter att intagit narkotikaklassat ämne så att det ger utslag i blodprovet, döms för rattfylleri till böter eller fängelse högst sex månader (4§ andra stycket trafikbrottslagen). Först kan konstateras att tramadol räknas som ett narkotikaklassat medel, och har man brukat detta gör man sig skyldig till ringa narkotikabrott (1§ narkotikastrafflagen).

Har man dock intagit narkotikaklassat medel i enlighet med läkares ordination, undkommer man ansvar för rattfylleri och ringa narkotikabrott. I ditt fall förstår jag det som att du har överskridit din ordination som läkaren givit dig, och därför kan du inte undkomma straff på grunden att du har läkemedlet på recept. Straffet för dessa två brott är vanligtvis 40 dagsböter multiplicerat med en summa som avgörs utifrån dina ekonomiska förhållanden. Den summan kan hamna på mellan 50-1000 kr (25 kap. 2§ brottsbalken). Tjänar man väldigt lite eller ingenting, får man det lägsta, och då blir ditt totala bötesbelopp 2000 kr.

Vad händer med ditt körkort?

Polisen skickar snarast ditt körkort och rapport till Transportstyrelsen som handlägger ärendet. De kommer skicka ett föreläggande till dig där du får möjlighet att yttra dig i ärendet. Där kan du exempelvis hävda att du har recept på läkemedlet, och därmed ge in intyg för detta. Det krävs dock att receptet fortfarande är giltigt. Har du inte fått ditt körkort återkallat tidigare, så är spärrtiden lägst ett år för ditt körkort. Det innebär dock att du sannolikt inte kommer behöva ta nytt förarprov och teoriprov, utan du kan ansöka om körkortstillstånd sex månader innan spärrtiden går ut.

Sammanfattningsvis

Du hade kunnat undgå straff och indraget körkort om det var så att du hade följt läkares ordination. Nu kommer du mest sannolikt inte kunna undvika detta, då du överdoserat. Jag är osäker på vad Transportstyrelsen kommer säga, men de lär sannolikt invända rapporten från polisen innan de fattar beslut. Men jag kan inte säga detta med säkerhet, då det är en bedömning i det enskilda fallet.

Har du fler frågor om ditt körkort kan du kontakta Transportstyrelsen. Du kan läsa mer om återkallat körkort på deras hemsida.

Hoppas du fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare