FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/02/2023

När vårdnadshavare vill flytta utomlands med sitt barn utan den andra vårdnadshavarens samtycke

Hej. Fick just reda på att pappan till mitt barn Kommer flytta utomlands, Spanien. Vad händer med vårdnaden ? Vi har gemensam nu. Vi bor i Sverige Barnet ska inte flytta med. Mvh i chock Min son har sina sjukdomar och kräver vissa läkare möten att båda föräldrar är med. Sen pratade jag med sonen. Pappan hade frågat han för en vecka sedan. Manipulera Honom. Men son säger ja men i hjärtat vill han inte följa med. Han är rädd för han ska bli arg, vilket blir lätt ibland. Pappans liv är väldigt komplicerat. Fel vänner, brott och sånt. Jag är så rädd om min son. Hans pappa fått mycket skäll om han är inte snäll. Rädd att han kanske kommer göra något dumt . Hans länder har inte kvinnan några rättigheter över barnen. Så Frankrike och Barcelona är bara snack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Föräldrabalken (1949:381), förkortat FB. Jag tolkar även din fråga som att du och pappan till ditt barn antingen är skilda eller aldrig har varit gifta.

Barnets bästa och kontinuitetsprincipen

Enligt 6 kap 2a § FB ska barnets bästa vara avgörande vid alla frågor om vårdnad, boende och umgänge. Det kan enkelt beskrivas som att det kvittar vad en förälder vill i en tvist, om det skulle gå emot vad rätten anser vara barnets bästa. När det kommer till vårdnadsfrågor spelar även kontinuitetsprincipen stor roll. Den handlar om att som utgångspunkt inte avlägsna barnet från dess invanda miljö, exempelvis där barnet bor, går i skolan, har kompisar m.m.

Boendesituation och egenmäktighet med barn
En vårdnadshavare, vid gemensam vårdnad, inte bara ta med sig barnet och flytta långt bort från barnets invanda miljö utan den andra vårdnadshavarens medgivande. Detta kan bland annat utläsas från 6 kap 11 § FB som säger att en vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vid större beslut, såsom boende för barn, måste båda vårdnadshavarna vid gemensam vårdnad var överens.
Om vårdnadshavarna inte kan komma överens om var barnet ska bo ska den rådande boendesituationen gälla. Skulle ena vårdnadshavaren utan samtycke från den andra vårdnadshavaren ta barnet med sig vid en flytt kan denne dömas för egenmäktighet med barn enligt 7 kap 4 § Brottsbalken (1962:700) vilket kan ge böter eller fängelse i ett år, det är med andra ord en brottslig handling.

Vårdnadstvist

Vill den ena vårdnadshavaren ta med sig sitt barn när denne flyttar utomlands men den andra vårdnadshavaren ej medger det så måste den första vårdnadshavaren väcka en talan om ensam vårdnad i rätten enligt 6 kap. 5 § FB för att kunna göra det. Avgörande i en sådan bedömning är som sagt vad som är bäst för barnet men rätten ska även fästa vikt vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov främst och ta ansvar i frågor som rör barnet.

I ditt fall

Jag saknar en del information om ert barn för att ge det bästa svaret jag kan men som utgångspunkt kan jag säga att pappan till ditt barn inte kommer kunna ta ert barn med sig utomlands utan ditt medgivande eftersom ni har gemensam vårdnad. Vill pappan till ert barn ta med sig ert barn till Spanien eller Frankrike utan din tillåtelse skulle han behöva väcka talan om ensam vårdnad, annars riskera att i Sverige bli straffad för egenmäktighet med barn. Och som sagt vid ett vårdnadstvistemål iaktar rätten barnets bästa som utgångspunkt, vilket med störst sannolikhet, med informationen jag har tillgänglig, skulle vara att stanna i Sverige med dig. Kommer ni inte överens om ert barns boendesituation ska barnet som utgångspunkt stanna kvar i det nuvarande boendet, Sverige.

Jag råder dig därför att påpeka för ditt barns pappa att han inte kan flytta utommlands med ert barn utan ditt medgivande. Skulle han försöka göra detta ändå skulle han begå en brottslig handling som kan ge fängelse.

Vill du ha vidare rådgivning av oss, exempelvis över telefon, kan du kontakta oss vidare här. Annars hoppas jag att du fick svar på din fråga och önskar dig all lycka till!

Alexander MårtenssonRådgivare