FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/07/2019

När upphör förälders underhållsskyldighet?

Hej!

Jag har delad vårdnad om min dotter som bor heltid hos sin pappa. Hon fyller 18 i höst och går ut gymnasiet nästa år. Jag betalar sedan flera år underhållsbidrag. När hon går ut gymnasiet kommer hennes pappa o fru att flytta till sitt sommarställe och dottern ska bo kvar ensam i den lägenhet de nu bor i tillsammans. Tanken är att lägenheten ska bytas mot någon annan bostad till henne så småningom. Med stor sannolikhet kommer min dotter att börja läsa på universitetet och ta studielån direkt efter gymnasiet.

Blir jag underhållsskyldig när hon bor ensam och har gått ut gymnasiet/studerar på högskola? Stämmer det att underhållsbidraget för henne är 2073 kr/mån?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Underhållsskyldigheten för föräldrar sträcker sig till dess barnet fyllt 18 år. Underhållsskyldigheten sträcker sig dock till 21 år i fall barnet ännu inte slutfört sin gymnasie- eller grundskoleutbildning (7 kapitlet 1 § Föräldrarbalken).

I ditt fall betyder det att du är underhållsskyldig för din dotter till dess hon tar studenten. Efter den tidpunkten så har du inte längre någon skyldighet att försörja henne.

Summan du nämner är riktig och betalas från försäkringskassan. Hur mycket du blir skyldig att ersätta försäkringskassan beror på era inkomster, summan för underhållsbidraget kan du räkna ut här.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare