När testatorn har förvaltare

Jag är förvaltare till en person som vill skriva testamente

1. Finns det hinder för honom att skriva testamente när han har förvaltare

2 Om inte måste överförmyndarnämnden godkänna eller kontaktas

3 Kan jag o min hustru vara testamentsvittnen (jag som förvaltare) Ingen av oss eller våra släktingar är mottagare av testamentet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget som hindar en person med förvaltare att skriva ett testamente och det behöver inte heller godkännas av överförmyndarnämnden.

Det är endast personer som inte är besläktade med testatorn, inte har någon psykisk sjukdom eller som inte ska ta del av testamentet som kan bevittna det. Så du och din fru kan bevittna testamentet om dessa förutsättningar är uppfyllda.

Johanna MatsdotterRådgivare