När ska man ha vinterdäck?

Hej får man köra med sommar däck nu onsdag 23 december 2022 när det är snö på vägarna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige ska man ha vinterdäck under perioden 1 december -31 mars om det råder vinterväglag, enligt 4 kap. 18 a § trafikförordningen. Om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan anses vinterväglag råda. Det är polisen som gör en bedömning om det råder vinterväglag på en specifik plats.

Du kan läsa mer om vad som gäller på transportstyrelsens hemsida, som du hittar här.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jennie AskengrenRådgivare