När ska bodelning göras?

Hej.

Jag och min man har ansökt om skilsmässa den 2019-09-26. Vi fått 6 mån betänketid. Vi bor i hyresrätt sedan 2008-04-01. Bara min man står på hyreskontrakt. Senast 2019-03-25 måste vi bekäfta att man vill skilja sig. Min fråga är när ska bodelning göras? i samband att man bekräftar att vill skilja sig efter 6 månader? Vi är inte överens vem få bo kvar i lägenhet. Tack / Julia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga! När jag läser din fråga tolkar jag det som att du undrar när bodelning ska göras men också vad som händer om ni inte kommer överens om vem som ska få bo kvar i er hyreslägenhet.

Betänketid

Vid ansökan om äktenskapsskillnad, eller som man brukar säga, skilsmässa ska det först ligga en betänketid på 6 månader innan dom meddelas ifall det är ett gemensamt beslut när någon av makarna bor med ett barn under 16 år eller om bara en av makarna vill skiljas (5 kap. 1-2 § äktenskapsbalken). När betänketiden tar slut behöver en av makarna på nytt yrka att äktenskapsskillnad ska ske och då ska dom på äktenskapsskillnad meddelas, dock har man ett år på sig från det att betänketiden började (5 kap. 3 § äktenskapsbalken). Ni borde alltså ha till 2020-09-26 på er att bekräfta skilsmässan.

När ska bodelning ske?

Huvudregeln angående bodelning är att bodelning ska ske när ett äktenskap upplöses (9 kap. 1 § första stycket äktenskapsbalken). I ert fall blir det alltså när ni bekräftar skilsmässan till domstol tidigast 2020-03-25 och senast 2020-09-26 när frågan om skilsmässa lagts ner. Ni kan dock göra en bodelning tidigare än så, ifall ni båda är överens och ni gör en skriftlig anmälan till Skatteverket (9 kap. 1 § andra stycket äktenskapsbalken).

Vem har rätt till hyresrätten?

Den som bäst behöver den gemensamma bostaden har rätt att få bo kvar i den om det med hänsyn till omständigheterna anses skäligt (11 kap. 8 § första stycket). Jag kan inte göra en sådan bedömning utifrån din fråga, men exempelvis den som ska vara boendeförälder om någon make har barn kan vara en sådan omständighet som väger in i bedömningen.

Om ni inte är överens

Om ni kommer överens om fördelningen av saker innan eller under bodelningen ska ni upprätta en handling som båda två ska skriva på (9 kap. 5 § äktenskapsbalken). Om ni inte kommer överens om vem som ska få vad under bodelningen kan någon av er ansöka om att få en bodelningsförrättare som hjälper er (17 kap. 1 § första stycket äktenskapsbalken).

Sammanfattningsvis kan ni alltså göra en bodelning direkt om ni båda vill det och skickar en skriftlig ansökan till Skatteverket, annars ska ni vänta tills dom om skilsmässa är meddelad. Vidare kan ni få hjälp av en bodelningsförrättare ifall ni inte lyckas komma överens om vem som ska få vad, bland annat hyresrätten.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare