När räknas en gåva som förskott på arv?

Hej

Mina föräldrar har gått bort och jag är nu i en tvist med min syster ang en summa om 800tkr som min far givit till min syster.

Jag anser att detta skall ses som förskott på arv då inget gåvobrev eller liknande finns.

Min syster säger dock att pengarna var avsedda till hennes barn.

Men det finns inget som styrker detta.

Gåvan fick min syster år 2016 insatt på sitt konto.

Kommer detta att ses som förskott på arv.

Skall tilläggas att fars önskan har varit att göra mig så arvslös som möjligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det arvlåtaren (i detta fallet era föräldrar) under sin livstid har gett till en bröstarvinge ska räknas som förskott på arv. Undantaget är om annat föreskrivits eller det med hänsyn till omständigheterna måste ha anses varit avsett att de inte ska räknas som förskott på arv (6 kap. 1 § Ärvdabalken). Det innebär att om det inte finns ett gåvobrev som stadgar att gåvan inte ska räknas som förskott på arv gäller huvudregeln. Din systers invändning om att det var en gåva till hennes barn förefaller svår för henne att bevisa, efter vad du beskriver.

Min rekommendation är att du anlitar en jurist som företräder dig och bevakar dina intressen. Jag kan varmt rekommendera att du för ändamålet bokar tid med någon av våra jurister på Lawlines juristbyrå.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare