FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/10/2017

När preskriberas ett brott?

om jag blivit dömd i tingsrätten och fått fängelse straff. Kan jag då få det presskiberat och slippa straffet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ett brott preskriberas innebär att personen inte längre kan straffas för brottet. Om ett brott är preskriberat innebär det alltså att åklagaren inte kan väcka åtal och man kan därmed inte heller bli dömd. Hur lång preskriptionstiden är beror på hur långt straff som är föreskrivet för brottet.

Preskriptionstiden för olika brott regleras i 35 kap 1 § brottsbalken (länk).

Preskriptionstiden är:

Två år för brott som kan ge max ett års fängelse,
Fem år för brott som kan ge max två års fängelse,
Tio år för brott som kan ge max åtta års fängelse,
Femton år för brott som kan ge över åtta års fängelse,
Tjugofem år för brott som kan ge livstid.

Preskriptionstiden räknas från den dag då brottet begicks (35 kap 4 §).

Om du har blivit dömd i tingsrätten så innebär det att brottet inte har varit preskriberat. Om brottet vore preskriberat så hade åklagaren inte väckt åtal och tingsrätten hade inte dömt dig. Svaret på din fråga blir därför nej, om du är dömd i tingsrätten kan du inte få brottet preskriberat och komma ifrån straffet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare