FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/12/2021

När preskriberas brott?

Om jag begått ett brott för 10 år sen kan jag bli dömd för det brottet om det passerat 10 år sen jag begick brottet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När tillräckligt många år passerat från det att ett brott begås utan att åtal väcks eller att den misstänkte häktas så upphör möjligheterna att döma personen (se 35 kap 1 § BrB).

Preskriptionstiden varier beroende på vilket brott som begått. Om det är ett brott som inte har ett strängare straff än ett års fängelse så är preskriptionstiden 2 år. Om brottet man begått kan ge livstids fängelse så är preskriptionstiden istället 25 år, se 35 kap 1 § BrB.

Vissa brott, till exempel mord, preskriberas aldrig. Dessa brott kan man alltså dömas för oavsett hur lång tid som passerat, se 35 kap 2 § BrB.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare