FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/06/2023

När måste man legitimera sig för polisen?

Om jag är gående på allmän plats och polisen stannar mig och frågar om identifikation, jag säger "Är jag misstänkt för något?" och de säger "Nej." får jag bara gå därifrån då? Kort sagt måste jag stanna kvar om polisen säger de fastän jag varken har begått ett brott eller är misstänkt för något? Och isåfall på vilka grunder har de rätt att hålla kvar mig? Jag förstår att det finns omständigheter som gör att jag måste stanna kvar på plats t.ex. om jag kanske har vittnat något eller dylikt, men nu menar jag en helt vanlig dag om jag är på väg in i en affär eller går på en parkering eller vad som helst. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid följande situationer är du skyldig att identifiera dig för polis:

- Vid skälig misstanke om brott (24 kap. 2 § Rättegångsbalken).

- Vid inresekontroll (9 kap. 2 § Utlänningslagen).

- När man framför ett fordon som kräver behörighet (3 kap. 15 § Körkortslagen).

- Vid polisiering (14 § Polislagen).

Om inget av detta föreligger och polisen ändå ber dig om identifikation så har du ingen skyldighet att legitimera dig. Polisen kan fråga om de vill, men du måste inte bevilja deras förfrågan. Skulle polisen då förklara för dig att någon av ovan situationer föreligger så ska du dock legitimera dig!

Hoppas du är nöjd med svaret!

Alexander MårtenssonRådgivare