När måste man bära cykelhjälm?

Hej! Får barn att bestämma själv att bära eller inte bära cykelhjälm? Från vilket år då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag för att besvara din fråga är trafikförordningen (TrF).

Alla under 15 år måste bära cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd när de cyklar på en tvåhjulig cykel (6 kap. 4 a § TrF). Även passagerare som är under 15 år måste bära cykelhjälm.

Annat lämpligt huvudskydd kan exempelvis vara ridhjälm eller skidhjälm, om de motsvarar cykelhjälmens skyddsförmåga.

Även om det inte är ett krav för personer över 15 år att bära cykelhjälm, är rekommendationen ändå att alla som cyklar ska bära cykelhjälm, för att minska risken för huvudskador.

Sammanfattningsvis blir svaret på din fråga att barn inte själv får bestämma om de ska bära cykelhjälm eller inte förrän de har fyllt 15 år. Därefter är det frivilligt men fortfarande rekommenderat att man bär cykelhjälm för att minska risken för skador.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare