När måste betänketid föregå en skilsmässa?

Är det lag att det ska vara betänketid vid äktenskapsskillnad??

Vi har ansökt om äktenskapsskillnad och att det inte skulle föregås av betänketid.

Vi har ett gemensamt barn, om det har någon betydelse.

Mvh Mikael

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

5 kap. i Äktenskapsbalken (1987:230), ÄktB, innehåller regler om betänketid. 5 kap. 1 § ÄktB anger att betänketid ska föregå skilsmässan, om båda makarna begär det eller om någon av dem varaktigt bor tillsammans med eget barn under 16 år som står under den makens vårdnad. 5 kap. 2 § ÄktB säger att om bara en av makarna vill att äktenskapet ska upplösas, har den maken rätt till äktenskapsskillnad endast efter betänketid.

Det avgörande för om betänketid ska föregå skilsmässan är således om det finns ett barn under 16 år inblandat eller om endast en av makarna vill att äktenskapet ska upplösas. I ditt fall så kommer det således krävas betänketid om barnet är under 16 år.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare