FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/04/2021

När kan man få fotboja?

Kan mordanklagade , kriminella, våldtäcksmän beslutas ha forboja om inte de kan sättas i fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När kan man få fotboja?

Fotboja är en verkställighetsform som i vissa fall kan tillämpas om man dömts till fängelse. Fotboja kan dock endast godkännas som alternativ till fängelsestraff om den dömde ska avtjäna fängelse i högst sex månader (1 § lag om intensivövervakning med elektronisk kontroll).

Hur får man fotboja?

För att få fotboja som alternativt fängelsestraff krävs, som ovan nämnts, att man dömts till att avtjäna fängelsestraff i högst sex månader. Har man dömts till ett längre fängelsestraff kan fotboja inte bli aktuellt. För att kunna verkställa sitt utdömda straff med fotboja krävs att den dömde skriftligen ansöker om det hos Kriminalvården (2 och 9 §).

Kan mordanklagade, kriminella och våldtäktsmän få fotboja?

För att få fotboja krävs först och främst att man har dömts för ett brott. Att endast vara anklagad för ett brott är inte tillräcklig förutsättning för att få fotboja. Om en person dömts till fängelse i högst sex månader kan hen ansöka om att få verkställa straffet utanför en fängelseanstalt genom fotboja. En person som dömts till fängelse i högst sex månader kan alltså få verkställa straffet i form av fotboja om Kriminalvården bifaller ansökan. Ansökan får dock inte bifallas om särskilda skäl talar emot verkställighet utanför anstalt (2 §).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare