När kan jag påkalla jämkning av testamente och när är ett samboavtal giltigt?

En sambo (A) med tre bröstarvingar avlider. Det finns inga tillgångar i dödsboet. Dock så finns det en bostadsrätt, den är att betrakta som sambo egendom eftersom den anskaffats för gemensamt bruk. De hyrde en bostad som sambo (B) sedan köpte. Det finns ett samboavtal upprättat där står det ” sambo (B) bostadsrätt är förvärvad för gemensamt bruk ska ej bli förmån för bodelning”. Får man upprätta ett sådant samboavtal och är det giltigt? Eller kan det jämkas för att jag ska få ut min laglott om jag är bröstarvinge? I testamentet står det att all kvarlåtenskap ska tillfalla sambo (B) vid bortgång.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör både arvsrätt och sambolagstiftningen. Den ena frågan är som jag tolkar det huruvida du har rätt att "klaga" på samboavtalets giltighet och den andra hur testamentet påverkar din rätt till laglott som bröstarvinge. Tolkar jag dina frågor fel är du mer än välkommen att ställa följdfrågor!

Frågan om samboavtalets giltighet

Det framgår tydligt av sambolagens bestämmelser att om den ena sambon avlider gäller bestämmelserna om rätt att begära bodelning och om rätt att överta bostad och bohag endast till förmån för den efterlevande sambon (18§ SamboL). Av din fråga tolkar jag det som så att bodelning bör ha begärts av sambo B för att påtala samboavtalet eftersom bodelning ska göras innan arvsskifte. Frågan blir dock om ett sådant samboavtal är giltigt.

Det är fullt tillåtet för sambos att upprätta sådana här avtal och är giltigt i den mån man uppfyller vissa krav (9§ 1 st. SamboL). Kraven är att ett sådant samboavtal ska ha upprättats skriftligen och undertecknats av de båda samborna (9§ 2 st. SamboL). Är dock ett villkor i ett samboavtal oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållande eller omständigheterna i övrigt för det jämkas eller lämnas utan avseende (9§ 3 st. SamboL). Det sista stycket innebär att man bör göra en skälighetsbedömning. Skulle jag göra en sådan skälighetsbedömning framgår det för mig som att eftersom sambo B senare köpte lägenheten, denne förmodligen står på lån och denne själv förmodligen betalat amortering själv är det skäligt med ett sådant avtalsvillkor. Det framgår som så att samboavtalet är giltigt och att man fått upprätta det. Eftersom så är fallet är samboegendomen och den enskilda egendomen fördelat korrekt utifrån de få omständigheter som jag kan utläsa ur din fråga.

Frågan om jämkning av testamente

Av din fråga framgår vidare att det finns ett testamente där det framgår att all kvarlåtenskap ska tillfalla sambo B vid bortgång. Det framgår vidare att det finns 3 bröstarvingar vilket innebär att man var och en har rätt till en laglott! För att få ut denna laglott MÅSTE man dock påkalla jämkning av testamentet (7 kap. 3§ 1 st. ÄrvB). Påkallande av jämkning MÅSTE ske inom 6 månader från det att man fick reda på testamentet (7 kap. 3§ 3 st. ÄrvB).

Sammanfattningsvis

Det framgår av din frågas omständigheter som att samboavtalet är upprättat på ett korrekt sätt och att det därmed är giltigt förutsatt att man uppfyller kraven för ett samboavtal. Det framgår vidare av din fråga att så är fallet.

Det framgår vidare att det finns ett testamente som säger att all kvarlåtenskap ska tillfalla sambo B vid bortgång. En sådan utformning inkräktar på din/er laglott och du/ni bröstarvingar bör så påkalla jämkning av testamentet inom 6 månader! Vid en påkallning av jämkning kan det också vara värt att se till att samboavtalet uppfyller kraven för ett samboavtal. Eftersom det dock inte finns några tillgångar i dödsboet lär en sådan påkallning av jämkning inte leda till något MEN det kan det ändå vara värt att påkalla jämkning eftersom man i alla fall tar till vara på sin rätt till laglott. Skulle det hända något oförutsebart vet man att man eventuellt då kan ha rätt till det.

Jag hoppas så att du fått svar på dina frågor! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare