FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/03/2019

När kan jag få fotboja?

Hej jag är dömd till 12månaders fängelse. Man brukar ju sitta 2/3 delar av straffet vilket är 8månader har även avkänat en månad när jag blev gripen och frihetsberövade. Är även första gången jag får fängelsestraff och ska sitta på en klass 3 anstalt har jag fått reda på av criminal vården min fråga är när kan jag då få fotboja på anstalten om jg beviljas det? Är det 3månader efter jag lämnat in mig 3.5 eller mer? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag förtydliga att fotboja (s.k. utökad frigång) är en möjlighet en intagen har, inte en rättighet. Det innebär att Kriminalvården inte är skyldig att bevilja utökad frigång, men att möjligheten finns. Att du redan inledningsvis placeras på en kriminalvårdsanstalt av klass 3 kommer däremot att öka dina chanser, framförallt om du sköter din verkställighet och i övrigt uppfyller kraven.

I 11 kap. 5 § fängelselagen stadgas vilka krav som måste vara uppfyllda för att utökad frigång ska beviljas. Utökad frigång får beviljas om minst halva strafftiden, dock minst tre månader, har avtjänats. Vid beräkningen utgås från hela strafftiden, och inte från tiden när du villkorligen friges. Det innebär i ditt fall att du måste ha avtjänat sex månader av straffet för att du ska få beviljas fotboja.

Om du redan avtjänat en månads fängelse i häkte innebär det att du måste göra ytterligare fem månader innan utökad frigång kan beviljas. Du kan därmed eventuellt avtjäna två månader i hemmet innan du friges villkorligt.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare