När kan jag ansökan om betalningsföreläggande och hur går ansökan till?

Hej !

Det är så att jag har en fastighet med lägenheter som jag hyr ut som privatperson. Jag hade en hyregäst som förstörde i stort sätt hela lägenheten! jag har bytt kök, vit tvaror, målat om hela lägenheten, bytt dörr m.m

Jag har gjort en egen faktura som jag skickat till dem med den totala summan och vad som är återgärat efter deras vistelse osv.. 10 dagars faktura då dem ej betalat in eller svarat på första brevet(uppmaning) med rek brev. Kan jag nu skicka in det hos fogden? skulle behöva veta mer om hur allt sånt går till.

Hälsningar,

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vid sådana situationer som den du beskriver är det normala förfarandet att borgenären (alltså du) ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Detta regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH). För att kunna ansöka om betalningsföreläggande krävs det att vissa kriterier är uppfyllda:

1. Skulden ska avse pengar och

2. sista datum för betalning ska ha passerat, 2 § LBH.

Eftersom båda kriterierna är uppfyllda kan du nu ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden.

Hur går ansökan till?

Du ansöker om betalningsföreläggande genom att antingen fylla i en blankett som du fyller i och skickar till kronofogden. En sådan blankett kan du hitta här. Det finns även en möjlighet att med mobilt bank-id ansöka om betalningsföreläggande genom kronofogdens digitala e-tjänst. Det gör du genom att logga in på mina sidor på kronofogdens hemsida.

Efter att du har skickat in din ansökan kommer kronofogden att skicka ett föreläggande (brev) till den som är skyldig dig pengar (gäldenären). Gäldenären har då upp till 14 dagar på sig att bestrida skulden, 25 § LBH.

Om gäldenären väljer att betala tillbaka hela/delar av sin skuld måste du meddela kronofogden dettas och ta tillbaka din ansökan om betalningsföreläggande.

Om gäldenären inte yttrar sig efter att han/hon har fått föreläggandet kommer kronofogden meddela ett så kallat utslag. Det innebär att gäldenären kommer få ytterligare ett brev från kronofogden där de meddelar att gäldenären är skyldig att betala vad du har begärt i din ansökan, 42 § LBH. Även då kan gäldenären bestrida skulden.

Om gäldenären väljer att bestrida skulden kommer kronofogden meddela dig. Du får då välja om du vill gå vidare och låta ansökan handläggas av domstol. Du kommer då att behöva betala en avgift på 600 eller 2500 kronor, bland annat beroende på hur stor skulden är. Om du inte vill gå vidare med skulden skriver kronofogden av ärendet, 33-34 §§ LBH.

Om du går vidare med ärendet kommer domstolen att pröva om det finns någon skuld eller inte. Om de kommer fram till att det finns en skuld, så kommer de förpliktiga gäldenären att betala denna.

Kostar det någonting att ansöka om betalningsföreläggande?

Förutom att det kostar 600 eller 2500 kronor om du går vidare och låter domstolen handlägga din ansökan så kostar det 300 kronor att ansöka om betalningsföreläggande. Dessa 300 kr kan du dock begära ersättning för av gäldenären, 17 § LBH.

Här kan du läsa mer om betalningsföreläggande.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare