FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/06/2019

När kan jag ansöka för svensk medborgare?

Jag blivit dömd till 220 timmar samhällstjänst när kan jag ansöka för svensk medborgare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ansöka om svensk medborgare krävs att du levt ett skötsamt liv vilket innebär att migrationsverket tittar på hur man skött sig hittills och hur de tror att man kommer att sköta sig i framtiden. Detta kan innebära att om du dömts för ett brott, så kan du vara tvungen att vänta en viss tid innan du kan ansöka om medborgarskap. Beroende på vilken påföljd som utdömts varierar också karenstiden, dvs. tiden du kan behöva vänta. Karenstiden är inte lagstadgad, utan utgår från migrationsverkets mall, som jag länkar nedan. Det krävs därför mer information om just din påföljd i ditt specifika fall eftersom detta är en individuell bedömning. Karenstiderna tillämpas inte strikt enligt mallen, utan är en bedömning från fall till fall. Därför råder jag dig att i första hand kontakta migrationsverket för en korrekt bedömning i just ditt fall, kring hur länge du måste vänta innan du kan ansöka.

Jag länkar migrationsverkets information och tabell med karenstid för olika fängelsestraff, ifall denna kan vara till hjälp för dig att jämföra mot din dom HÄR

Jag hoppas att du fick mer information kring vad migrationsverket tittar på vid en sådan ansökan, även om jag inte kunde ge dig ett fullgott svar utifrån denna information. Om du har följdfrågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen! Om du önskar kan du också ringa oss här: https://lawline.se/contact eller boka tid med våra jurister HÄR.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare