FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/01/2023

När jag kan jag ta körkort igen efter grovt rattfylleri?

hej! Jag åkte fast för grovt rattfylla år 2017 och fick domen 2019 men fick inte fängelse bara gå till psykiatrin och frivården och betala till brottsoffermyndigheten och min fråga lyder! Hur länge tar det innan jag kan ta körkort igen utan att behöva gå ta prover 1 år innan jag får ens körkortstillstånd

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Spärrtiden är i regel 12 månader för rattfylleri respektive 24 månader för grovt rattfylleri. Det är under denna spärrtid som nytt körkort inte får utfärdas. Eftersom du är dömd för grovt rattfylleri måste du ansöka om nytt körkortstillstånd för att kunna få tillbaka ditt körkort. Är spärrtiden högst 12 månader behöver man emellertid inte göra nytt förarpröv. Det räcker med att lämna in ansökan om att erhålla nytt körkort. I ditt fall ska emellertid spärrtiden vara 24 månader (och alltså längre än 12 månader), vilket betyder att du måste göra nytt förarprov som alltså innefattar både kunskapsprovet och körprovet. Eftersom 24 månader passerat kan du alltså i dag göra ditt nya förarprov.

För att läsa mer om vad som gäller enligt lagen om rattfylleri kan jag rekommendera Trafikverkets hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare