När inträffar brytpunkten vid äktenskapsskillnad?

När är brytpunkt vid en skilsmässoansökan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstått din fråga rätt så undrar du när brytpunkten inträffar vid ansökan om äktenskapsskillnad (skilsmässoansökan).

Brytpunkten vid äktenskapsskillnad
Brytpunkten inträffar när talan om äktenskapsskillnaden väcks, när själva skilsmässoansökan görs. Det innebära egendomsförhållandena vid den aktuella tidpunkten för ansökan fryses. Alltså, den egendom som var och en har vid ansökan är det som kommer att aktualiseras vid bodelning, enligt 9 kap. 2 § äktenskapsbalken. Erhåller man t ex arv eller egendom efter att ansökan har gjorts så ingår inte det i bodelningen, utan utgör då personens enskilda egendom. Brytpunkten är således avgörande för vilken egendom som ska ingå i bodelningen.

Sammanfattningsvis
Brytpunkten inträffar alltså vid den tidpunkt som skilsmässoansökan görs. Egendomsförhållanden fryses vid denna punkt, och all egendom man erhåller efter denna tidpunkt är att klassa som enskild egendom.

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare