när infördes körkortskrav för moped?

När infördes lagen om körkort för moped

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Idag så tillämpas körkortslagen gällande körkort för mopeder.

Det finns idag två olika klasser av mopeder, moped klass 1 (EU- moped) och moped klass 2. Dessa olika klasser baseras på fordonens maxhastigheter, där klass 1 får ha en hastighet på max 45 km/h och klass 2 får ha en hastighet på max 25 km/h.

Regler om mopeder är harmoniserade från EU och trädde i kraft 1998. Innan dess hade alla mopeder en fartgräns på max 30 km/h.

För att få köra en moped klass 2 så behövs idag inte ett körkort men man behöver ett förarbevis enligt 2 kap 3 § körkortslagen. Om man fyllde 15 år före den 1 oktober 2009 så får man dock köra moped av klass 2 utan körkort eller förarbevis. För att idag få köra en moped av klass 1 krävs körkort med AM behörighet enligt 2 kap 1 § och 2 kap 5 § körkortslagen.

Dessa övergångsbestämmelser trädde i kraft 2009.

Så sammanfattningsvis har det varit krav på körkort för moped klass 1 och krav på förarbevis för moped klass 2 sedan 1 oktober 2009.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare