FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/09/2022

När gallras uppgifter om ungdomsbrottslighet i belastningsregistret?

Hej jag blev dömt till 50 timmars ungdomstjänst på grund av försök till utpressning. Jag var dock 17 år när brottet begicks men det var under 5 månaders tid så jag hann även bli 18 år. Eftersom jag var ostraffad sen tidigare och det tog väldigt länge innan jag fick till en rättegång. Ansåg rätten att jag skulle få ungdomstjänst istället för villkorlig dom med förenig böter. Jag var 19 år när jag blev dömd och undrar hur länge jag kommmer ha kvar det i registret. Det står ju att de finns kvar i 5 år när man är under 18 och 10 år när man är över. Jag var 17 när brottet begicks men även hunnit fylla 18. Jag fick alltså ingen villkorlig dom, utan ungdomstjänst 50 timmar som påföljd.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag uppfattar din fråga som att du blivit dömd till ungdomstjänst, och undrar när uppgifterna om detta kommer tas bort ur belastningsregistret. Svaret på detta hittar du i lagen om belastningsregister

Dina uppgifter kommer att gallras 5 år efter domen

En uppgift om att någon dömts till ungdomsvård, ungdomstjänst eller ungdomsövervakning ska som huvudregel tas bort från belastningsregistret ("gallras") 10 år efter domen/beslutet. Ett undantag till denna huvudregel gäller då den dömde var omyndig (under 18 år) när brottet/brotten begicks. I sådana fall ska uppgifterna i stället tas bort fem år efter att domen/beslutet meddelades (17 § 6 p. lagen om belastningsregister). Det avgörande för om det är 5 eller 10 år som gäller är alltså den dömdes (din) ålder när brottet begicks. Eftersom du var under 18 år när du begick utpressningsförsöket, kommer uppgifterna om detta i belastningsregistret att försvinna 5 år efter domen.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare