FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/03/2022

När gallras uppgifter om olovlig körning ur belastningsregistret?

Hej!

Jag undrar om man har blivit dömd för olovlig körning så finns det med på belastningsregistret i fem år ju, så min fråga är. När är det man börjar räkna de här 5 åren?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta när uppgifter om dom för olovlig körning gallras ur belastningsregistret. Bestämmelser om belastningsregistret finns i lag (1998:620) om belastningsregister och bestämmelser om olovlig körning finns i lag (1951:649) om vissa trafikbrott. Jag kommer därför att utgå från dessa i mitt svar.

När gallras uppgifter ur belastningsregistret?
Belastningsregistret innehåller bland annat domar, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot som har ålagts som påföljd för brott (3 § lag (1998:620) om belastningsregister). Dessa uppgifter gallras, det vill säga tas bort, efter hand. När de gallras beror på vilken typ av uppgifter det rör sig om.

Det framgår inte av din fråga vilket straff som domen för olovlig körning har föranlett. Straffet för olovlig körning är böter eller, om personen i fråga "tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt", fängelse i högst sex månader (3 § lag (1951:649) om vissa trafikbrott). Vad gäller uppgifter om fängelse gallras sådana uppgifter tio år efter frigivningen (17 § första punkten lag (1998:620) om belastningsregister). Eftersom du skriver i din fråga att uppgifterna ska gallras efter fem år så utgår jag därför från att domen i fråga rör böter.

Uppgifter om böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot (17 § nionde punkten lag (1998:620) om belastningsregister). Detta innebär att de fem åren rimligtvis bör räknas från det att domen har meddelats.

Observera dock att det i händelse av nya anteckningar (det vill säga tillkomsten av en ny dom) i registret innan en tidigare uppgift har hunnit gallras innebär att ingen av uppgifterna ska gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret (18 § lag (1998:620) om belastningsregister). Den längsta tiden en uppgift kan finnas kvar i belastningsregistret är, i sådana fall, tjugo år. Detta gäller emellertid inte om den nya uppgiften rör penningböter. Med andra ord så påverkar inte penningböter gallringstiden för andra uppgifter.

Sammanfattning
I den mån det rör sig om en dom för olovlig körning som har resulterat i böter så kommer uppgifterna om denna att gallras ur belastningsregistret fem år efter domen. Detta innebär att "gallringstiden" börjar att räknas efter det att domen har meddelats.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. I den mån du vill ha mer information rörande gallring i belastningsregistret så kan du även läsa vidare på polisens hemsida.
Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare