FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/05/2020

När gallras uppgifter från belastningsregistret?

Hej!

Tog ett utdrag ur belastningsregistret på mig själv, och när jag var ung och dum som hade jag lite skit för mig som jag blev dömd för, bla brott mot knivlagen och våld och hot mot tjänsteman samt misshandel, detta skedde i runda slängar mellan år 2000 till 2010,men allt detta fanns med i utdraget, hur länge ska detta förfölja mig? Jag har ju sonat mitt brott(aldrig dömd till fängelse) jag har ju helomvänt mitt liv sen 10år tillbaka

Tacksam för svar

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras främst i lag om belastningsregister.

När gallras belastningsregistret?

De uppgifter som finns i belastningsregistret är uppgifter om den som fått en straffpåföljd för brott genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot (3 § lag om belastningsregister). När dessa uppgifter gallras beror på vilken påföljd du fick för brottet. Till exempel gällande påföljden fängelsestraff försvinner uppgifterna tio år efter frigivningen. Har du däremot fått böter försvinner uppgifterna fem år efter domen (se 17 § lag om belastningsregister).

Slutats

När dessa uppgifter gallras beror på vilken påföljds som tilldelats. I och med att du inte skrev det i din fråga är det svårt för mig att besvara vad som gäller i just ditt fall.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare