FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/01/2021

När gallras penningböter från belastningsregistret?

Hej,

jag undrar om jag har fått ett penningböter på 1500kr för två år sedan för fortkörning (9km/h)

den står på min belastningsregistret!

jag kommer att skicka den till en Arbetsgivare ,spelar det någon roll eller är det lugnt ?

tack för svaret ;)

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör gallring i polisens belastningsregister vilket det finns regler om i lag om belastningsregister (LBR).

När gallras penningböter från belastningsregistret?

Normalt gallras böter från belastningsregistret 5 år efter domen, godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsboten (17 § 9 p. LBR).

Avslutningsvis

Dina böter som tillföll dig för 2 år sedan har ännu inte har gallrats från belastningsregistret och med tanke på att gallringstiden för böter är 5 år det betyder att det att böterna kommer att gallras om 3 år.

Däremot vill jag upplysa dig om att det finns olika typer av utdrag ur belastningsregistret. För arbete inom skola och förskola syns exempelvis bara vissa brott. Det finns även vissa belastningsutdrag som visar hela belastningsregistret. Normalt har en arbetsgivare ingen direkt tillgång till belastningsregistret utan det är den som söker ett arbete som får begära ett utdrag från polisen. Det beror därför på vilken typ av utdrag det gäller som kommer avgöra om din fortkörning kommer att synas.

Vill du läsa mer om belastningsregistret rekommenderar jag dig att kolla på polisens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare