FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/11/2021

När försvinner uppgifter från belastningsregistret?

Försvinner pricken fem år efter att gärningen begicks eller fem år efter att domen vann laga kraft?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man pratar om prickar i registret, så talar man egentligen om uppgifter som sparas i belastningsregistret. Dessa uppgifter gallras efter olika lång tid, dvs tas bort från belastningsregistret.

Regler om belastningsregister återfinns i lag (1998:620) om belastningsregister.

För att besvara din fråga korrekt, skulle jag behöva information om vilken påföljd du fick gärningen och om du exempelvis var under eller över 18 år när gärningen begicks. Då det påvekar hur länge en uppgift finns kvar i belastningsregistret.

Exempelvis gallras uppgifter om böter 5 år efter domen, beslutet, strafföreläggande eller förläggande av ordningsbot, 17§ p 9. Ett annat exempel är att om man döms för villkorlig dom eller skyddstillsyn försvinner uppgifterna från belastningsregistret 10 år efter domen, se 17§ p 9.

För att besvara din fråga angående om man mäter tiden från när gärningen begicks eller från att domen vunnit laga kraft, så är svaret att man räknar från domen. Detta kan man läsa sig till i lagtexten, se 17§ i lag om belastningsregister.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare