FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/07/2022

När försvinner prickarna ur belastningsregistret?

Hej, jag är dömd för skadegörelse samt stöld och jag blev dömd för båda dessa brott vid samma tillfälle men problemet är att jag var 17 vid det ena brottet och ny fyllda 18 vid det andra. Min fråga är då när min/mina prickar försvinner ur belastningsregistret? Kan även tillägga att jag blev dömd till villkorlig dom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lag om belastningsregister framgår det när en uppgift i registret ska gallras.

Gallring av uppgifter i belastningsregistret

Beroende på bland annat om aktuell dom avser böter, fängelse eller villkorlig dom finns en uppgift kvar i belastningsregistret olika länge. De aktuella åren för hur länge pricken finns kvar i registret regleras i 17 § lag om belastningsregister. Där framgår att en villkorlig dom gallras tio år efter domen, eller efter fem år i de fall personen var under 18 år när brottet begicks.

När domen sedan har gallrats går det således inte längre att se informationen i belastningsregistret.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare