FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2023

När försvinner dom om dagsböter för narkotikabrott av normalgraden från belastningsregistret?

Hej! För ungefär 5 år sedan dömdes jag till dagsböter för narkotikabrott av normalgraden, då jag togs med 0.66gram kokain. Är detta en dom som försvinner från belastningsregistret efter 5 år eller 10 år? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är påföljden som avgör tiden i belastningsregistret. Du nämner att du dömdes till dagsböter och domen kommer således gallras från belastningsregistret fem år efter domen (17 § punkt 9 lagen om belastningsregister).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare