När får polisen omhänderta ett körkort?

(Frågar åt min sambo) Kan polisen ta körkort på plats utan anledning? Dom tog in min sambo för blodprov pga att dom misstänkte att han var drog påverkad vid körning (Vilket han inte var), han är ren och tar inga droger. Nu har det gått snart över 3 veckor och har ännu inte fått höra något? Vill tillägga att han inte är svensk medborgare och att dom har kontrollerat hans körkort förut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall polisen får ta en persons körkort på plats, och hur lång handläggningstiden är för ett sådant här ärende. Tillämplig lag för situationen är främst körkortslagen men jag kommer även använda mig av Transportstyrelsens hemsida för att besvara din fråga.

När får polisen omhänderta ett körkort på platsen?

Polisen ska omhänderta ett körkort på plats om körkortsinnehavaren har visat tydliga tecken på påverkan av alkohol eller annat ämne eller om det finns sannolika skäl att anta att körkortet kommer att återkallas av Transportstyrelsen på grund av att körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till exempelvis rattfylleri, hastighetsöverträdelse eller grov vårdslöshet i trafik (5 kap. 7 § och 5 kap. 3 § första och fjärde stycket KörkL).

I ditt fall tolkar jag det som att polisen som stoppade din sambo har misstänkt att han varit påverkad av droger, och därför har de omhändertagit hans körkort enligt bestämmelsen ovan. Dock finns det möjlighet för din sambo att få tillbaka sitt körkort, efter att Transportstyrelsen gjort en bedömning om körkortet ska återkallas eller inte. Jag kommer förklara detta närmre nedan.

Vad händer efter att polisen har omhändertagit ett körkort?

Efter att polisen har omhändertagit ett körkort, skickar de körkortet och beslutet om omhändertagandet till Transportstyrelsen inom 48 timmar. Sedan ska då Transportstyrelsen göra en bedömning och avgöra om körkortet ska återkallas eller skickas tillbaka till ägaren. I den här bedömningen ingår även att körkortsinnehavaren, i ditt fall din sambo, ska få chansen att ge ett yttrande innan Transportstyrelsen tar beslut om saken.

Du skriver att polisen har kontrollerat din sambos körkort förut, men inte anledning till detta och heller inte ifall din sambo har haft körkortet återkallat tidigare, varför det är svårt för mig att avgöra om det är något som Transportstyrelsen kommer ta med i sin bedömning.

Faktumet att han inte är svensk medborgare, har vad jag kan läsa mig till, ingen betydelse i situationen förutsatt att han har svenskt eller utländskt körkort. Sveriges regler gäller oavsett. Mer om detta kan du läsa på Transportstyrelsens hemsida.

Det har gått över tre veckor, vad gör vi nu?

Som jag förstår det, menar du att det har gått över tre veckor sedan polisen stoppade din sambo och omhändertog hans körkort och att ni därefter inte har hört något från Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har en viss handläggningstid i samtliga ärenden och vad jag har kunnat läsa mig till kan ärenden som innefattar en utredning ta upp till 4-5 månader. Därav skulle jag säga att ni kommer höra från Transportstyrelsen inom någon månad, men om ni är oroliga skulle jag rekommendera er att kontakta Transportstyrelsen eftersom det är dem som handlägger ärendet. Kontaktuppgifter till Transportstyrelsen hittar ni på deras hemsida.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis ska polisen omhänderta ett körkort på plats om de misstänker att föraren är påverkad av alkohol eller annat ämne, eller om det finns sannolika skäl att körkortet kommer att återkallas på grund av att personen gjort sig skyldig till vissa brott (5 kap. 7 § KörkL). Efter att polisen omhändertagit ett körkort skickas detta till Transportstyrelsen för bedömning om återkallelse. Transportstyrelsen kommer i denna bedömning be om ett yttrande från körkortsinnehavaren innan ett beslut tas.

I ditt fall har polisen förmodligen omhändertagit din sambos körkort på grund av att de misstänkt att han varit påverkad av droger. Angående att ni inte hört något från dem på tre veckor, ser jag inte som något konstigt då de kan ha längre handläggningstider men om ni känner er oroliga kan ni själva kontakta Transportstyrelsen via deras hemsida.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare